De jaarlijkse bijeenkomst van de Retailers

The rise of Retail Media

RetailCentrix editie 2023 ging door op dinsdag 6 juni 2023 in Diegem.

Freedelity en haar partners bundelen hun krachten om u een nieuw niet te missen retail evenement aan te bieden!

Retail Media:
een kans voor uw keten?

« Zero of First Party Data », klantenkennis, activeringsmogelijkheden en het meten van de verkoopimpact zijn belangrijke elementen geworden in de relatie tussen retailers en adverteerders. Vooral aan de vooravond van ingrijpende veranderingen in de praktijken met betrekking tot het gebruik van cookies van derden.

Op het programma: keynote sprekers, uitwisseling van ervaringen, een ronde tafel met een panel van deskundigen en vooral een ruimte voor ontmoetingen en uitwisselingen tussen specialisten uit de retail.

  • Hoe kunnen we gegevens de plaats geven die ze verdienen en hun waarde in de relatie tussen leveranciers en adverteerders vergroten?
  • Hoe kunnen we de kosten van het verzamelen en beheren van persoons- en transactiegegevens, het creëren van inhoud en het uitvoeren van relatieprogramma's omzetten in extra inkomsten?
  • Hoe kunnen we Trade Marketing en de ontwikkeling van een Retail Media-aanbod met elkaar verzoenen?
  • Hoe bereik je een kritische omvang voor een win-win relatie met adverteerders en hun mediabureaus?
  • Welke formaten en media verkiezen de adverteerders?

Agenda

9:30

Open de deuren


10:00

Plenaire presentaties

Bruno Liesse
"Retail Media, a growing piece in the media mix."

Bruno Liesse (Polaris)

Michaël Huyghe
"Beyond the shelves"

Michaël Huyghe (Carrefour Links Belgium)


11:20

Auditorium

Jean-Baptiste Aubry - Medi-Market Medi-Market
"Uw gegevens verzamelen, organiseren en inkomsten genereren met uw gegevens."

Freedelity met Jean-Baptiste Aubry

Zaal Newton-Pasteur

Dave Froidcoeur — CarrefourJohn Deprez — Pimalion Carrefour
"Hoe evolueren naar een efficiëntere multichannel communicatiestroom."

Pimalion met Dave Froidcoeur en John Deprez


12:10

Auditorium

Cyrielle Boi — Intermarché Estelle Hunt — Yves Rocher Benelux Intermarché Yves Rocher
"Het verhogen van de gegevensverzameling bij de eerste partij door middel van gamification. De case studies van Intermaché-Mestdagh en Yves Rocher Benelux."

LuckyCycle met Cyrielle Boi en Estelle Hunt

Zaal Newton-Pasteur

Vincent Lens — Gicom Gicom
"Storytelling. Back to basics."

Vincent Lens


13:00

Lunch


14:30

Auditorium

Daan Onland — InfoSum Renout van Hove — GrowthAgent
"Benut de kansen voor retailmedia met privacyveilige samenwerking op het gebied van gegevens."

Infosum met Daan Onland en Renout van Hove

Zaal Newton-Pasteur

Bruno Van Boucq — Proxistore Paul Hermay — Promicy
"Hoe maak je de overstap naar papierloze folders?"

Proxistore en Promicy met Bruno Van Boucq en Paul Hermay


15:20

Auditorium

Hubert de Cartier — Universem Universem
"Hoe AI retailmarketeers helpt effectiever en creatiever te zijn: case studies."

Hubert de Cartier

Zaal Newton-Pasteur

Florence Theys — Partenamut Raphaël Amory — SIRIUS Insight Partenamut
"Customer experience als kern van het Partenamut omnichannel model"

SIRIUS Insight met Florence Theys en Raphaël Amory


16:15
Jean-Michel Depasse — GroupM Tom Van Hoof — IPG Mediabrands Jonathan Jacoby — Space

Rondetafelgesprek

"Het belang van retail data en het Retail Media aanbod in merkcommunicatiestrategieën."
Het standpunt van mediabureau’s

Jean-Michel Depasse (GroupM)
Tom Van Hoof (IPG Mediabrands)
Jonathan Jacoby (Space)


17:00

Drink / Match & Make


Speakers

Bruno Liesse
Bruno Liesse
Managing Director, Polaris

"Retail Media, a growing piece in the media mix"

De mening van een mediadeskundige: de gegevens die de retailsector bij zijn klanten verzamelt, zijn rijk en massaal, en bieden toegang tot een zeer interessante informatiebasis voor de communicatie van alle merken over de Belgische consument.

Retail is een volwaardig medium geworden! Het combineert nu een groot publiek en talrijke selectiecriteria. “Mass targeting” zoals merken nooit hadden durven dromen!

Het verdwijnen van cookies van derden, de stijging van de mediakosten, de zoektocht naar personalisatiemethoden en betrouwbare KPI's maken van dit “nieuw medium” een strategische opportuniteit waarvan de ontwikkelingen in België en in het buitenland al zichtbaar zijn.

Marketeers zullen interne en externe vaardigheden verwerven om deze nieuwe contactkanalen met consumenten doeltreffend te gebruiken. Ook rijst de vraag naar de structuur van de markt: welke spelers op welke plaats voor welke rol in de werkketen?

Jean-Baptiste Aubry - Medi-Market
Jean-Baptiste Aubry
Head of Marketing, Ecommerce and Customer Service, Medi-Market

"Uw gegevens verzamelen, organiseren en inkomsten genereren met uw gegevens."

Medi-Market

Medi-Market, een specialist in parafarmacie, apotheken en schoonheidsinstituten aanwezig in België, Luxemburg en Italië, wil tegen eind 2023 140 verkooppunten hebben, waarvan 30 openingen dit jaar.

Bij Medi-Market hebben we ons tot doel gesteld "Gezondheids- en welzijnsexpertise toegankelijk te maken voor iedereen" door te werken op 3 pijlers: prijs, keuze en advies.

"Het hart van ons bedrijf wordt gevormd door onze klanten. Daarom is het voor ons van cruciaal belang om hen snel te kunnen fideliseren. Freedelity is voor ons de ideale partner in deze aanpak", zegt Jean-Baptiste Aubry. "Dankzij al deze gegevens, gekoppeld aan transactionele gegevens, kunnen we onze klanten een gepersonaliseerde ervaring bieden en activerings- of herinneringsroutines instellen. Deze gegevens zijn ook van grote waarde voor onze merkpartners, die er ook veel aan hebben", voegt hij eraan toe. "We hebben onze mediaverkoop in twee jaar tijd verdubbeld dankzij een breed aanbod en de vooruitzichten voor de komende jaren zijn bemoedigend", besluit hij.

Hubert de Cartier — Universem
Hubert de Cartier
Partner & Project Director, Universem

"Hoe AI retailmarketeers helpt effectiever en creatiever te zijn: case studies."

De afgelopen maanden heeft bijna iedereen horen spreken van ChatGPT en een paar prompts getest met interessante antwoorden. Maar wie heeft ChatGPT en andere AI-tools daadwerkelijk gebruikt om zijn creativiteit en efficiëntie naar een hoger niveau te tillen? Bij Universem gebruiken we AI al jaren om de prestaties van onze klanten te verbeteren en dankzij de "buzz" van ChatGPT hebben we sinds begin dit jaar meer nuttige cases met onze klanten kunnen bespreken. In deze presentatie delen we onze ervaringen en gedachten over hoe AI digitale marketingstrategieën transformeert, de klantervaring verbetert en de verkoop verhoogt met praktische cases voor de retailsector.

Vincent Lens — Gicom
Vincent Lens
Content Strategist, Gicom

"Storytelling
Back to basics"

Er zijn geen mediatycoons meer in de informatiewereld. De rol van alle media, ook de traditionele, wordt nu in twijfel getrokken door zowel Jan met de pet als de meest veeleisende netizens. Hoe kunnen we als bedrijf de uitdaging van de inhoud aangaan? Op welke pijlers moet je een consistente en langdurige storytelling bouwen? Hoe in de gewoonten van je klanten raken en hoe bllijf je betrokken? Vincent Lens is Content Strategist bij Gicom. Van Sodexo tot Delhaize, van Medi-Market tot CENTURY 21, hij deelt met u een bepaalde visie op storytelling. Een terugkeer naar de essentie.

Vincent Lens is sinds 1999 expert in redactionele communicatie. Als coördinator van verschillende bedrijfsmagazines, hoofdredacteur van The Ticket (een Belgisch cultureel tijdschrift), werkte hij vervolgens mee aan talrijke content- en merkmediastrategieën (Delhaize, BNP Paribas Fortis, Solvay Brussels School, Galeria Inno, Panos, EXKi, GSK Biologicals...). Hij is een contentmarketingexpert met een eenvoudige overtuiging: marketing is niets zonder sterke en authentieke storytelling.

Michaël Huyghe
Michaël Huyghe
Business Development Manager, Data Valorization & Precision Marketing, Carrefour Links Belgium

"Beyond the shelves"

Carrefour Links

Binnenkort beschikbaar

Cyrielle Boi — Intermarché Estelle Hunt — Yves Rocher Benelux Nicolas Coppée — Luckycycle
Cyrielle Boi / Marketing Manager, Intermarché Belgium
Estelle Hunt / E-CRM and partnerships Manager, Yves-Rocher Benelux
Nicolas Coppée / Managing Director Luckycycle

"Het verhogen van de gegevensverzameling bij de eerste partij door middel van gamification. De case studies van Intermaché-Mestdagh en Yves Rocher Benelux."

Intermarché
Yves Rocher

Gamification is een krachtige techniek om de effectiviteit van digitale campagnes in de retail te verhogen. In deze sessie leert u aan de hand van twee interessante en concrete case studies waarom en hoe u het kunt gebruiken:

  • Gamification in de winkel met Intermarche-Mestdagh
  • On-line met Yves-Rocher Benelux e-commerce campagnes

Bruno Van Boucq — Proxistore Paul Hermay — Promicy
Bruno Van Boucq / CEO & Founder, Proxistore
Paul Hermay / Co-Founder, Promicy

"Hoe maak je de overstap naar papierloze folders?"

In september 2023 stopt een Franse supermarktketen met de distributie van haar papieren folders in alle dozen.
Paul Hermay is actief betrokken geweest bij het digitale transformatieproces van het bedrijf.
Nu werkt hij samen met Promicy om winkels te helpen bij de overgang naar 'prospectusvrij'.

Hij zal ons zijn ervaring en zijn keuze van instrumenten delen, waaronder het gebruik van geolocatie display.

Het herstructureren en orkestreren van lokale communicatie is niet gemakkelijk voor winkeleigenaars, vooral wanneer het gaat om onafhankelijke netwerken.

Dit is de gelegenheid om de 3 onmisbare sleutels te ontdekken om het verdwijnen van papieren folders te compenseren en om te slagen in geolokaliseerde digitale reclamecampagnes via Proxistore.

Dave Froidcoeur John Deprez
Dave Froidcoeur / Head of Media and Campaign, Carrefour
John Deprez / COO, Pimalion

"Hoe evolueren naar een efficiëntere multichannel communicatiestroom."

Carrefour

Een relevante omnichannel klantervaring vereist een naadloze en geïntegreerde aanpak. Daartoe vereist het beheer van meerdere versies en formaten, met name voor een uniforme promotionele communicatie (papieren folders, digitaal, mobiele app, portals en websites) en retailmediabehoeften, het gebruik van passende oplossingen. Carrefour Belgium deelt zijn ervaring.

Florence Theys — Partenamut Raphaël Amory — SIRIUS Insight
Florence Theys / Customer & Market Insight Manager, Partenamut
Raphaël Amory / Partner, SIRIUS Insight

"Customer experience als kern van het Partenamut omnichannel model"

Partnamut

Binnenkort beschikbaar

Daan Onland — Infosum Renout van Hove — GrowthAgent
Daan Onland / Director of Sales, Infosum
Renout van Hove / Owner and Founder, GrowthAgent

"Benut de kansen voor retailmedia met privacyveilige samenwerking op het gebied van gegevens."

Wereldwijd vertegenwoordigen retailmedia 100 miljard dollar. Van het stimuleren van winkelverkopen, het genereren van media-inkomsten van merken en het orkestreren van campagnes bij andere media-eigenaren namens merken, zijn retailers het cruciale stuk van de puzzel. In deze sessie hoort u hoe Data Clean Rooms werken en hoe datarijke retailers zoals Nectar360 InfoSum gebruiken om de enorme Retail Media opportuniteit aan te boren.

Na InfoSum's inzichten in de 100 miljard dollar wereldwijde kans van Retail Media, gaan we over op de cruciale rol van first-party data. De moderne retailer, vooral hier in België, moet digitale betrokkenheid en hun concept van 'klant' herdefiniëren in dit snel evoluerende digitale landschap. We zullen ons verdiepen in de kracht van verbeterde first-party data, het ontsluiten van gepersonaliseerde ervaringen en het versterken van retail mediastrategieën.

Door de kloof tussen Data Clean Rooms en omnichannel engagement te overbruggen, zullen we u uitrusten met de kennis om uw aanpak van digitale klantenbetrokkenheid te heroverwegen en opnieuw uit te vinden voor een voorsprong op de concurrentie.

De sponsors

Freedelity

Met een database van meer dan 7 miljoen Belgische consumenten helpt Freedelity de retailers met het verzamelen, consolideren en updaten van hun klantengegevens.

Onze oplossingen bieden de mogelijkheid aan onze klanten om hun consumenten beter te begrijpen, maar ook om de campagnes op een automatische manier aan te maken, bepaalde voordelen aan klanten te bieden en de resultaten van de campagnes te analyseren. Als neutrale partner draagt Freedelity actief bij aan datakwaliteit- en datamonetisatieprocessen.

Ontdek de website
Eutronix

Eutronix is een dynamisch bedrijf dat niet alleen gespecialiseerd is in hardwareoplossingen, maar ook in elektronische automatiseringsapparatuur.

Bij Eutronix zijn mensen uiterst belangrijk en spelen ze een centrale rol in alle besluitvorming. Ten slotte speelt, net als bij mensen, de bescherming van het milieu een sleutelrol en vormt de leidraad voor al onze acties. Al meer dan 20 jaar slaagt Eutronix erin u een reeks producten en oplossingen aan te bieden die zijn afgestemd op de trends en vereisten van uw bedrijfssector. Omdat we zo dicht bij de sector staan, kunnen we u ook ondersteunen bij de uitvoering van uw meest complexe projecten. Door te investeren in onze oplossingen bent u ten slotte zeker van een kwaliteitsproduct met een optimale opvolging.

Ontdek de website
Gicom

Gicom helpt jou een duurzame connectie met je publiek te realiseren. En wel met solide content: in woord, beeld en video. Storytelling die merken sterker maakt, daar ligt onze passie en ons talent. We hebben meer dan 40 jaar ervaring in de ontwikkeling van publicatieconcepten en contentproducten die echt het verschil maken.

Met Gicom bereik je je doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste moment en via de meest geschikte kanalen. Met monetisatie bieden we jou bovendien een businessmodel dat je zelfs in staat stelt om met je contentproductie en -distributie geld te verdienen.

Let’s unlock your brand’s full potential with our contentstrategy!

Ontdek de website
Infosum

InfoSum is ’s werelds leidende data collaboration platform en de enige veilige data clean room dat betere klantervaringen biedt terwijl het de privacy van consumenten beschermt.

Met het InfoSum platform maken bedrijven veilige connecties tussen elkaars klantdata en benutten zij het maximale potentieel zonder daarbij het risico te lopen op een data lek of misbruik van deze klantdata.

InfoSum stelt de privacy van consumenten voorop en de gepatenteerde ‘non-movement of data’ technologie biedt het meest veilige, aangesloten en toegankelijke data collaboratie netwerk voor het realiseren van marketingdoelstellingen.

In 2016 is InfoSum opgericht met de visie om de gegevens van de wereld met elkaar te verbinden zonder deze ooit te delen.

Ontdek de website
Luckycycle

Sinds 2014 maakt Luckycycle digitale ervaringen voor de retail op basis van "Gamification". Deze multi-channel ervaringen - web, mobiele app, kiosken, portals - zorgen voor verhoogde engagement en zijn volledig geïntegreerd in de shopping journey van elke consument.

Luckycycle combineert technologie en ervaring om de KPI's van retailers te verbeteren en de efficientie van promoties te verhogen: gegevensverzameling, toestemming voor newsletters, gemiddeld winkelmandje, conversie ratio.

Ontdek de website
Pimalion

Pimalion ondersteunt alle merken en verdelers bij hun digitale transformatie. Het platform maakt het mogelijk om de processen te industrialiseren en tegelijkertijd de productie- en beheerkosten te verlagen.

Pimalion reikt haar gebruikers krachtige marketingtools aan en biedt een antwoord op drie belangrijke uitdagingen:

  • Acquisitie, homogenisering en kwaliteit van de geproduceerde productgegevens en digitale assets.
  • Transformatie en multi-kanaal publicatie van deze data.
  • Media Planning en rapportage.

Pimalion is een cloudoplossing van het type "SaaS", ontwikkeld door Romulus S.A.

Ontdek de website
Proxistore

Proxistore Group is de Europese leider in digitale reclame en speelt in op alle vragen van adverteerders, of het nu gaat om branding, drive-to-store of retailmedia.

Daartoe combineert het Proxistore ad buying platform targeting (geografisch, affiniteit en intentioneel), activering en meting, zowel in managed services als in selfservices.

Ontdek de website
Sirius Insight

SIRIUS Insight is een Belgisch adviesbureau gespecialiseerd in geomarketingstrategie.

Gebaseerd op betrouwbare consumenten- en marktdata en op artificiële intelligentie biedt SIRIUS Insight heldere en precieze antwoorden op de cruciale vragen rond marktpositionering, locatie en targeting van marketingacties.

Ontdek de website
Symeta Hybrid

Symeta Hybrid: uw expert in hypergepersonaliseerde direct mail en datagedreven communicatie. Ontdek hoe u uw respons kunt maximaliseren, kosten kunt besparen en langdurige relaties met uw klanten kunt opbouwen. Wij bieden op maat gemaakte oplossingen voor al uw direct mail behoeften. Stap over op de toekomst van retailcommunicatie met Symeta Hybrid.

> Ontdek de website
The Wave

The Wave is de pionier van multi-channel datamarketing in België. Aanwezig op de markt sinds 2008, The Wave is specialist in full service lead generation, één van de meest winstgevende manieren om uw bedrijf te ontwikkelen, maar ook in CRM.

Ontdek de website
Tilroy

Tilroy is specialist in online kassa- & E-Commerce software voor winkels uit de non-foodsector. De omnichannel oplossingen van Tilroy bieden retailers en wholesalers de mogelijkheid om hun klanten zowel offline als online een moderne en geintegreerde service te bieden. Onze systemen worden gebruikt door winkelketens, zowel nationaal als internationaal.

Ontdek de website
Universem

Universem is een onafhankelijk performance marketing bureau. Wij vertrekken van de doelstellingen van onze klanten om geavanceerde digitale strategieën te definiëren die reclame, SEO en content marketing volledig integreren met cross-functionele data over deze onderwerpen.

Ons team van meer dan 30 experts en strategen staat ten dienste van 65 kleine en middelgrote bedrijven en grote accounts zoals Leonidas, Orange, Beobank, MeDirect, Etex,...

Ontdek de website
Worldline

We are shaping a new world of payments and trusted transactions. With our advanced payments technology, local payments expertise and solutions customised for hundreds of markets and industries, we are helping millions of businesses of all sizes to realise their ambitions – faster, simpler and more securely.

Ontdek de website

De sterktes van RetailCentrix

Ontmoet andere spelers uit de retailsector.
Deel ervaringen met anderen.
Woon de presentaties van onze gastsprekers bij.
Ontdek nieuwe innovatieve oplossingen en bespreek ze.
En dat is lang niet alles... Meer details volgen binnenkort!